WELCOME TO MY BLOG

Wednesday, 2 November 2011

PANDUAN BERSENAM UNTUK MURID SEKOLAH

  1. Kepentingan Senaman :                                                    
    • Badan menjadi cergas
    • Tubuh sihat
    • Menambah stamina dan kekuatan
    • Menguatkan otot, tulang dan sendi.
    • Hindari stress
    • Dapat tidur dan rehat yang berkualiti
    • Awet muda
    • Elak kegemukan atau obesiti
    • Menjadi seorang yang aktif
    • Panduan Senaman :
    • a. Lama manakah tempoh untuk bersenam ?
      • Disyorkan selama sekurang-kurangnya 20 hingga 30 minit senaman namun berterusan
      b. Berapa kekuatan senaman yang diperlukan?
      • Buat senaman dengan cara dan kaedah yang betul mengikut intensiti yang bersesuai dengan umur dan jantina
      • Kekuatan senaman mestilah mencapai kadar nadi atau degupan jantung sehingga 120 hingga 150 kali seminit.
      c. Berapa kerap ?
      • Bersenamlah untuk sekurang-kurangnya 3 kali seminggu dan selebih-lebihnya 6 kali s.
      d. Apakah langkah senaman yang betul ?
      • Panaskan badan untuk selama 5 hingga 10 minit.
      • Buat senaman regangan bagi semua sendi dan otot badan. Mesti dimulai dengan kepala hingga kaki.
      • Lakukan senaman tambahan lain atau permainan selama 20 hingga 30 minit.
      • Tamatkan senaman dengan cooling down aktiviti.
    • Langkah-langkah Sebelum Dan Semasa Bersenam
      • Tanya murid tentang tahap kesihatannya
      • Mulakan senaman dengan ansur maju yang sesuai.
      • Buat aktiviti memanskan badan dan cool-down yang mencukupi sebelum dan selepas bersenam.
      • Pakaian dan kasut bersesuaian.
      • Elakkan bersenam selepas makan. Tunggu sehingga 2 jam
      • Jangan bersenam selepas makan. Tunggu sehingga 2 jam selepas makan.
      • Elakkan bersenam dalam cuaca yang terlalu panas.
      • Elakkan senaman apabila badan tidak sihat dan ada kecederaan
      • Selepas bersenam minum air putih dengan banyak
      • Bersenamlah dalam suasana yang gembira dan seronok

                                                                                                   

    No comments:

    Post a Comment